گزارشات

اقدامات شش ماهه اخیر

بدلیل شرایط حاد کرونا، امکان برگزاری نشست خبری جدید برای گزارش اقدامات شش ماهه اخیر شرکت فراهم نشد. فلذا خیلی کوتاه به چند مورد مقدماتی اشاره میکنیم:

 

 

۱.  با تلاش همکاران شرکت بویژه در مدیریت تازه تاسیس تسهیلگری و مشارکت های مردمی، جلسات مستمر و منظم با مردم، نخبگان منطقه و مدیران ذی نفوذ با هدف آگاه سازی بدنه عمومی و نخبگانی از مهمترین فرصت های کالبدی و راهکارهای احیای بافت که پیش روی این منطقه است، برگزار شده و با قدرت ادامه دارد. از جلسات عمومی با مردم در مساجد محوری و ائمه جماعات مساجد این منطقه گرفته تا حضور در منازل علمای شناخته شده این منطقه، ریش سفیدها و معتمدین  و نیز ارایه گزارش های مدیریتی مفصل و کاملا موضوعی به حلقه های مدیریتی کلان موثر بر این منطقه همچون تولیت آستان قدس رضوی، فرمانده سپاه، سازمان بازرسی، قوه قضاییه، مدیران وزارت راه و شهرسازی و ….

 

۲.  به حول و قوه الهی و با همت همکاران حوزه مالی و اداری، بسیاری از ابهامات و موارد تعیین تکلیف نشده در حوزه حسابهای مالی فیمابین شرکت و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر و نیز تدقیق دارایی های ملکی شرکت، به سرانجام رسیده و یا طبق برنامه زمان بندی ارایه شده برای یکسال اول، در حال نهایی شدن است. تعیین تکلیف مدیریتی مطالبات شرکت از شهرداری مشهد در قطاع های چهارگانه، نهایی شدن تطبیق حساب شرکت با حساب موسوم به حساب طرح، تدقیق مالکیت مالی و ثبتی بیش از هفتاد درصد از املاک شرکت با دقت و با جزئیات، پیگیری حقوقی برخی از مطالبات روی زمین مانده شرکت و حقوق استیفا نشده بیت المال در برخی از پروژه های سرمایه گذاری دو دهه اخیر از جمله این موارد است.

 

۳.  با وجود محدودیت های شدیدی که بدنه مدیریتی سابق بویژه شورای پنجم بدلیل رویکرد سیاست زده خود برای تحقق پروژه های عمرانی روی زمین های شرکت و نیز تسهیلگری برای تعریف پروژه های اقتصادی مشارکتی بر مبنای طرح جدید  ایجاد کرده بود، با تلاش همکاران واحد تازه تاسیس مطالعات و تحقیقات افتصادی، بسته های اقتصادی متنوعی برای کاربری های مختلف موجود در طرح جدید تعریف و طبق برنامه ارایه شده، برای جلب مشارکت مردم و سرمایه گذاران به مناقصه گذاشته شد و ان شالله با رفع مشکل صدور پروانه، بزودی عملیات ساختمانی آن آغاز خواهد شد.

 

4

 

واحد حقوقی و مشاوره مردمی شرکت،  ذهنیت ها را از این شرکت بکلی تغییر داده و کاملا نقش یک تسهیلگر و مشاور امین برای حضور مردم در بافت را بازی میکند و پذیرای سوالات و مراجعات بسیاری از مردم این منطقه شده است. انواع و اقسام خدمات مشاوره ای و تخصصی بر مبنای یک مدل تسهیلگری جذاب که ویژه این شرکت است به مردم داده میشود و عجیب سرمایه اجتماعی این شرکت را در میان مردم افزایش داده است.

۵

سند جامع اقدام بافت برای چهار سال آینده با تاکید بر ماموریت های جدید شرکت مسکن سازان نگاشته شده و شرح دقيق راهبردهای سازمان مجری برای چهار سال آینده در قالب چهار فایل ده دقیقه ای در همین صفحه برای مدیران آینده شهرداری و دولت تهیه و قابل دسترس است. به عبارت دیگر بر روی زمین و برمبنای تجربیات و مستندات، دقیقا می دانیم که الزامات عملی اجرای طرح جدید و احیای بافت به سود مردم چیست و نقش هر نهاد در این تغییر کجاست، نکته ای که هیچ وقت به این اندازه برای دغدغه مندان عیان نبوده است.

 

 

۶

فرآیندها، پرونده ها و بسیاری از موارد مستعد فساد در ادوار گذشته، بررسی شده و ضمن مکتوب شدن تمامی این رویه های غلط برای نهادهای نظارتی، مسیر بسیاری از آنها نیز حداقل از جانب شرکت مسکن سازان مسدود شده است و دیگر به این راحتی

.قابل بازگشت نیست

۷ برای زمینه سازی روایت های مردمی در بافت هم تلاش کردیم تا از رسانه های اجتماعی جدید استفاده کنیم و بر همین مبنا رسانه کوچه سلام و بچه محل امام رضا را با دو رویکرد اجتماعی و تحلیلی راه اندازی کردیم که با کمک خود مردم و نخبگان بافت اداره شوند و کم کم تبدیل به رسانه اجتماعی مردم در این منطقه گردند.

دکتر سعید شعرباف

1 شهریور 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *