اخبار

کوچه پله در مسیر احیا

نخستین جلسه احیای گذرهای تاریخی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی شنبه ششم آذرماه برگزار شد.

این نشست به میزبانی شرکت عمران و مسکن سازان ثامن و با حضور نمایندگانی از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد، سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، شهرداری منطقه ثامن و متخصصان مرمت و معماری و تاریخ مشهد با هدف تمرکز بر تقویت حضور مردم و تثبیت گذرهای تاریخی برگزار شد.

مجتبی گیوه چی، مدیر تسهیلگری و مشارکتهای شرکت گفت: با تصویب طرح حریم رضوی مداخلات از بالا و مقتدرانه طرح طاش تمام شد. رویکرد طرح حریم رضوی مبتنی بر تقویت و تثبیت سکونت و فعالیت‌های زمینه‌ای مردم است، اکنون نظر به بسترهایی که طرح حریم رضوی ایجاد کرده باید سراغ گذرها رفت و نه تک بنا ها؛ آن هم نه با تمهیداتی پیچیده بلکه با بازآفرینی و فعالیت‌هایی تقویت‌کننده‌ای مثل: نورپردازی، کف‌سازی، برگزاری رویدادها و…

یکی از این گذرهای موجود در بافت کوچه‌ی پله است که بین دو گذر تاریخی نوغان و حمام باغ قرار گرفته است. عمده‌بناهای دو طرف کوچه نیز واجد ارزش بوده و این مجموعه باعث می‌شود این گذر تبدیل به گذری مطلوب برای گردشگری شود.

مسعود طهماسبی، مدیرعامل شرکت، ضمن خوش آمدگویی بر رویکرد نرم و فرهنگی اتخاذ شده تاکید کرد و افزود: این روش ها دارای هزینه های کمتر اما دامنه تاثیرات بیشتر و عمیق تری هستند.

در ادامه جلسه حاضران به گفت‌وگو پرداخته و در مورد همسان سازی اولویت ها و توجه ویژه به گذر عسکریه نکاتی را بیان کردند. در انتهای جلسه بازدید از کوچه پله صورت گرفت که طی آن برنامه ریزی‌های اجرایی جهت آغاز احیای این گذر انجام شد.

شنبه ششم آذر ماه 1400 / انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *